Transporttips från Värmlandsvagnen

LR 8/2008
Text och foto: Åsa Wikberg

[private]


Ett sextiotal vagnar levererade företaget Värmlandsvagnen ut till marknaden första året det startade, 1982.
Idag, 26 år senare har över 10 000 nya vagnar lämnat företaget i Kristinehamn för att transportera hästar kors och tvärs över landet.
– Vi beräknar att cirka 8000 av dem fortfarande rullar på vägarna, berättar företagets grundare Lars Larsson som började med hästtransporter efter att ha arbetat ett tiotal år som försäljningschef på Cabby husvagnar.
– Det fanns ett växande intresse för hästsport på 1980-talet och jag såg att det fanns behov av en vagn med human prissättning, förklarar Lars.


Generationsskifte

Redan något år efter starten började man erbjuda kunderna leasing och man har idag ett eget leasingföretag med för närvarande 350 vagnar som rullar i Sverige på leasingavtal.
Företaget, som under lång tid var marknadsledande, har återförsäljare i Stockholm och Skåne, en grupp har hållit ihop i 15 år. Men företaget står nu inför ett generationsskifte. Lars som fyller 65 i år och har tänkt fasa ut sig själv ur företaget.
– Det är tänkt att sonen Carl-Johan ska ta över. Han driver redan systerföretaget som säljer hästlastbilar. B-kortsbilar har blivit vanligare och vi säljer ungefär 50 nya bilar per år av totalt ca 200-220 per år i denna klass. Numera går ca 70 % till ridsporten och resten till trav. Från början var det tvärtom.


Mest boggie

Idag arbetar sju personer i företaget som är beläget på ett industriområde i lilla Kristinehamn, Värmland. Vagnarna tillverkas och levereras efter Värmlandsvagnenes önskemål av leverantörer i Norge och Frankrike.
– Som mest har vi sålt 600 nya vagnar på ett år. Då var dock konkurrenssituationen betydligt lättare än idag. Vi var 6-7 aktörer på marknaden och i dag är det ett 20 tal. Marknaden har dock ökat i samma takt. I början fick vi väldigt få inbyten, men numera så är det ofta ett inbyte med i bilden och vi säljer lika mycket begagnat som nytt.
När företaget startade sålde man en del enhästars vagnar men framförallt sålde man till 90% enaxlade vagnar nu är det nästan bara tvåhästars boggievagnar som efterfrågas.
– Från kontinenten har vi fått vagnar med rullgardin istället för baklucka och lite bredare och högre vagnar. Öppningsbara fönster och taklucka är också nya features på vagnarna för maximal ventilation. Glasfibervagnar har även kommit till på senare år. En glasfibervagn kan man forma med mjukare linjer än en vagn i plywood. Tiden får utvisa om glasfibervagnen har längre livslängd än de i plywood, menar Lars.
2007 sålde Värmlandsvagnen ca 500 nya vagnar och ungeför lika många begagnade vagnar var med i den hanteringen. Alla begagnade vagnar gås igenom innan försäljning.
– Vi byter ofta golv åt kunder och även på många inbytesvagnar innan de säljs vidare.


Vikter

Förr hade man 1500 kg som totalvikt och många kunde inte köpa en boggie för man inte kunde dra 1500 kg med sin bil. Men idag kan man mer eller mindre skräddarsy vikten på vagnen till kundens förutsättningar, förklarar Lars.
Varje bil har en maximal släpvagnsdragförmåga , den står på registreringsbeviset. Dels med vanligt B-körkort och en maximal släpvagnsdragförmåga för om man har E-körkort – då får man dra lite mer. Den vikt som anges är för vagn + det som är i vagnen (dvs hästen eller hästarna).
– Om du får dra 1500 kg t ex och vagnen väger 750, så får du ha max 750 kg inuti vagnen. Totalt  max 1500 kg.
Bilens tjänstevikt styr ekipagets totalvikt. Om bilen väger 1300 kg får man inte på ett vanligt körkort köra en släp vars totalvikt överstiger 1300 kg. Har man B-körkort så får ekipage (bil, släp och hästar) inte överstiga 3500 kg.


Typning av vagn

Exakt samma vagn kan vara typad för 1500, 1360 eller 1250 kg. Det är bara så att de är typbesiktigade på olika vikter. Man besiktigar oftast vagnen efter vilken dragbil man har. En ny vagn behöver man inte besiktiga på fyra år, sedan besiktigar man vartannat år och efter tio år varje år.
– De mest sålda vagnarna får företaget nationellt typgodkända. Då bestämmer man en vikt på vagnen tillsammans med Vägverket. De behöver vi inte särbesiktiga utan beställer hem och får färdiga skyltar till. Då är vikten fastställd för vagnen. Den går även att typa om en vagn, men det kostar pengar.  En omtypning kan dock göras, men den måste vara motiverad av en teknisk förändring på vagnen som föranleder ett viktbyte. Den kan bestå av att man byter till större eller mindre drag eller annan däckdimension till exempel. En förändring på vagnen helt enkelt, förklarar Lars.


Säkerhet

Vill man köra så säkert som möjligt så skall man välja en boggievagn, de är betydligt säkrare än enaxlade vagnar ur trafiksynpunkt, menar Lars Nilsson.
– Får du punktering på en enaxlad vagn så kan det gå illa, men om du får det på en boggie så blir det inte riktigt lika drastiskt eftersom den har fyra däck istället för två. Även om kunden bara har en häst så väljer den oftast en boggievagn numera.
Säkerhetsbommar är väldigt bra att ha på vagnen. Det är bommar som kan fällas ned från utsidan så att hästen kommer loss om den har hoppat över bommen, ett inte alltför ovanligt scenario.
– Det man absolut måste titta över när man köper begagnat är att golvet är okej. Beroende på hur mycket man kör kan det vara i olika skick och ett golv håller inte hur länge som helst. En del kör varje dag och andra var tredje månad, så det blir olika påfrestning på vagnen.
Man skall också kontrollera att det inte är vassa kanter på skiljevägg och bommar. Säkerhetsbommar även bak har de flesta nya vagnar idag.
– Jag tror att den vanligaste olyckan med transport är att folk kör i diket eller krockar. Det har betydelse både att man binder upp hästen på ett säkert sätt och att man kör säkert och lungt.
Alla vagnar är bromsade när det gäller djurtransport. Vid besiktning tittar man på bromsar, el och däcken framför allt.
– Golv och innandöme anses av någon anledning inte vara Bilprovningens ansvar varför man som köpare bör vara uppmärksam på att en godkänd besiktning inte är samma sak som en duglig vagn att köra hästar i. Om govet är dåligt kan man se det genom att provtrycka med en kniv. Ett bra golv ska du inte kunna komma in i med kniv. Ett dåligt golv ger efter för kniven.
– Även ett aluminiumgolv kan ge sig, främst i fästningen av golvet. Så kolla även under mattorna om du ska köpa begagnad transport.
För att vagnen skall hålla så länge som möjligt rekommenderar Lars att man håller vagnen så ren som möjligt, duschar ut den med jämna mellanrum och gärna viker upp mattan när den inte används för att lufta ur vagnen. Oftast ger sig golvet i kanten av väggen så med de tipsen kan man öka livslängden på vagnen. Har man tillgång till att ställa vagnen under tak så sparar det också en del. Men vagnarna tål förstås att stå ute.
Har du dubbdäck på bilen så måste du även ha det på släpen. Man kan ha dubbdäck eller universaldäck. Har du dubb på bilen så måste du ha det på vagnen också. Bra att komma ihåg nu i vintertider. [/private]

Om The editors

Se också

Stängsel – Säkert, Hållbart och Snyggt

Hage, inhägnad, bete, ridbana eller roundpen, har alla flera gemensamma nämnare vare sig det gäller …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

tre × 1 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.