Erika Furberg – nordens högst utbildade parelliinstruktör

LR 7/2007
Text och foto: Carina Kvist

[private]


För drygt tre år sedan bestämde sig Erika Furberg att ändra kurs i livet. Hon följde sitt hjärta, packade sina väskor och åkte till Florida för att utbilda sig och för att skapa en möjlighet att arbeta med det som hon alltid har brunnit för – hästar.
I dag är Erika den högst utbildade instruktören i Norden, i Parelli Natural Horsemanship.
Erika är född och uppvuxen i Bureå, några mil söder om Skellefteå. Intresset för hästar har funnits sedan barnsben och vid 13 års ålder blev Erika skötare till araberna Amoon och Dick. Dessa hästar är i dag 17 år och finns fortfarande vid Erikas sida. I stallet står även det 16-åriga kallblodet Trollet.


Positiva tankar

Erika jobbade som personlig assistent, men kom till en vändpunkt då hon kände att det var dags att göra något annat.
– Jag kom i kontakt med Parellis utbildningsprogram redan 1996, då jag köpte en bok och ett par filmer och tyckte att det fungerade bra på mina egna hästar. Jag hade även gått ett par kurser per år.
– Jag var väldigt sugen på att åka över till Florida för att plugga på Parelli Study Center, men jag hade inga pengar till utbildningen. Jag tänkte, att om jag skriver ihop en ansökan och blir antagen, då är det meningen och då kommer nog resten att ordna sig. Och det gjorde det, säger Erika glatt. Man måste tänka positivt.


Kommunikation och säkerhet

Hösten 2004 kom Erika in på Pat Parellis utbildningsprogram, en 10 veckors utbildning i Florida. Ranchen i Florida där utbildningen hålls under vinterhalvåret, har ett 50-tal hästar. Sommartid flyttas verksamheten till Colorado.
Pat Parelli har bedrivit utbildningsverksamhet under 25 år och genom åren har ett hundratal instruktörer från hela världen utbildats. Hela utbildningsprogrammet sker genom olika nivåer som lär människan att kommunicera med hästar.
– Under dessa tio veckor så lär man sig grunderna i kommunikation och säkerhet, förklarar Erika. Man lär sig att förstå hur hästen tänker och man får lära sig att tyda hästens signaler.  Efter utbildningen så tyckte min lärare att jag skulle utbilda mig vidare genom att söka till universitetet i Colorado.


Hög standard

Sommaren 2005 åkte Erika över till USA igen för att gå de återstående tjugo studieveckorna, för att kunna arbeta på professionell nivå i framtiden.
– Det var roligt men också ett hårt arbete. Man blir bedömd på allt möjligt och de är väldigt noggranna med att alla instruktörer ska hålla hög standard.
– Under denna tid i Colorado, hade vi en instruktör som samarbetade mycket med Craig Jonson, välkänd tränare och ryttare inom bland annat reining. Craig själv var där och höll kurs med Pat, vilket var väldigt intressant.
Erika praktiserade sina kunskaper när hon kom hem från utbildningen och har därefter varit i väg till Colorado en tredje gång för att göra nya kursveckor och för att ta del av Parellis nya träningsprogram.
– Vi fick också vara med i arbetet då unghästar som aldrig varit hanterade skulle fångas in vid två års ålder, tämjas och ridas in. En grundträning då hästarna ska lära sig att acceptera allt i vår omgivning. Detta höll vi på med i nästan två veckor och det var en upplevelse att se att det fungerar, om man gör allting rätt på en gång.
– Att rida nästan trettio tvååringar efter tio dagar i flock är en upplevelse i sig. Man lär sig otroligt mycket. Det är viktigt att grunden blir rätt och att man följer alla rutiner för säkerhet.


Varierad träning

Det är också viktigt att hästarna har roligt och får varierad träning, säger Erika. Det handlar inte om en speciell disciplin utan om sättet hur man ser på hästen.
– Pat Parelli håller själv på med cutting och just att träna sina hästar på kor, är stort i Pats liv. Linda, Pats fru sedan tio år tillbaka, är en duktig dressyrryttare och hon rider själv för dressyrtränaren Walter Zettl.
– För både Pat och Linda så är det viktigt med varierad träning. Deras hästar kan det mesta och de ska trivas med att utföra ett arbete. Pats och Lindas hästar kan göra både piaff och passage, men också valla kor, berättar Erika.
– För gymnastisering och för att stimulera hästen är det viktigt att hästarna ska kunna lite av varje.
– Man kan i bland vara låst i sina föreställningar. Det kan som exempel vara ett halvblod som man vill använda till hopphäst, fast den kanske inte tycker att det är kul. Den kanske i själva verket har en naturlig begåvning för något annat, menar Erika. För stimuleringens skull så kan man låta hästen göra något annat vid sidan om, än det den egentligen ska användas till.


Horsemanship en gemensam resa

Det finns många duktiga instruktörer och hästmänniskor, men det betyder inte alltid att de är duktiga på att lära ut, fortsätter Erika. Detta är något som Pat strävar efter. Man ska kunna lära folk som inte har talang. Man ska kunna lära en person som aldrig har suttit på en häst att rida, menar Erika.
–Vi hade turen att vara i Colorado just när de höll på med sitt nya studieprogram och mycket av vad de satsar på, är just mänsklig inlärning.
– Tidigare så trodde de att om man ger människan tekniken, så kommer känslan. Men resultatet blev att det blev många tekniker. Det måste finnas en känsla för att man ska kunna läsa och förstå hästen bättre och sedan använda rätt teknik.
– En rädd häst och en dominant häst kan se nästan likadana ut, men man använder inte samma tekniker för att hjälpa hästen att komma vidare.
– Det handlar om hästpsykologi och om vad det är som motiverar en häst. Det gäller att göra det så naturligt som möjligt, förklarar Erika. Det är en resa som hästen och människan gör tillsammans. Därav också namnet horsemanship.


Mänsklig inlärning och motivation

I det nya utbildningsprogrammet så har Pat tagit hjälp av Stephanie Burns som har forskat och skrivit böcker i mänsklig inlärning. Under tiden som Erika var i Colorado för att göra sin 20 veckors utbildning, så var Stephanie där för att utbilda eleverna i ämnena inlärning och motivation.
Många människor har mål i livet, men någonstans på vägen avbryts arbetet med att nå målet. Stephanie har forskat i ämnet för att ta reda på varför.
– De flesta avbryter för att det inte längre är roligt, berättar Erika. Ibland är det både tråkigt och obekvämt att lära sig något nytt. Man måste vara utanför sin comfortzone och våga stanna där tillräckligt länge, för att det ska bli en förändring.
– Det måste finnas något att pressa sig förbi, en utmaning. Vissa människor tolererar detta jättebra och andra klarar det inte alls.


Övervinna sin rädsla

Hästar har också en comfortzone, precis som vi, förklarar Erika. Om hästen ska lära sig något nytt så måste ryttaren vara i sin comfortzone, medan hästen är utanför. Ska ryttaren lära sig något nytt så måste hästen vara i sin comfortzone. Om båda är utanför, så uppstår en osäkerhet, ett kaos. Varken människan eller hästen vet vad den ska göra och det är då det händer olyckor.
– Som student så var det väldigt bra att bli informerad om detta, berättar Erika. Alla människor är olika och den modell som vi fick ta del av kallas I-We modellen.
– Det handlar om att förstå varför människor reagerar olika på samma information. Att ta reda på vilka som man kan sätta lite extra press på och vilka som man måste backa med.
– Elevens uppgift är att ta sig utanför sin comfortzon, men också att förstå hur långt utanför man befinner sig. När jag håller en lektion så vet jag inte hur långt utanför en elev är och därför är kommunikation väldigt viktigt.
– Rädsla kan också vara ett hinder för att utvecklas och det gäller att övervinna sin rädsla för att nå sina mål. Det är viktigt att kunna isolera rädslan och tala om exakt vad man är mest rädd för. Då kan man ta små steg framåt, för att till sist komma förbi det. Rädsla kan också vara bra. Det är ju det som håller oss vid liv, menar Erika. Men, man måste veta om det finns anledning att vara rädd. Man måste ta ansvar för sin egen vidareutbildning och utveckling.


Personlig utveckling

Utbildningen gav mig oerhört mycket och jag känner att jag har utvecklats som person, berättar Erika.
– Tidigare var jag ganska blyg och kunde ibland känna hur självförtroendet sviktade när jag skulle prata inför folk. Hela utbildningen har varit en resa i personlig utveckling och jag har fått en helt annan inställning till livet.
–Att lära känna sig själv och förstå varför man är si eller så är otroligt intressant. Det är viktigt att först fixa sig själv innan man kan hjälpa hästarna, menar Erika och fortsätter;
– Det kan vara svårt med förändring, men det är roligt när man lär sig och ser att det går framåt. Det finns inga gränser för hur långt man kan nå.
– Det jag tycker är så otroligt kul, är att man träffar människor med olika intressen och jag får ta del av deras kunskaper. Man har alltid något att lära av andra.


Eget företag

Sedan Erika kom hem från Colorado har hon startat ett eget företag och arbetar som instruktör. Hon åker runt om i landet för att hålla clinics och undervisar enligt Parellis koncept.
– Det är verkligen kul och jag lär mig hela tiden, men ibland kan jag bli lite väl entusiastisk, säger Erika med ett leende.
– Man vill ju lära ut så mycket som möjligt, men jag vet samtidigt att det inte går att ge hur mycket som helst, för eleverna kan inte ta in allt på en gång. Alla lär olika snabbt och det beror också på var hästen ligger i sin utbildningsnivå. Men, för varje gång jag är ute och håller clinics, så får jag nya erfarenheter och tanken är också att deltagarna kan fortsätta att arbeta och utveckla sin häst när de kommer hem, berättar Erika.
I dag är Erika den högst utbildade instruktören i Norden, i Parelli Natural Horsemanship och hon siktar högre.
– Första målet är att bli trestjärnig instruktör och därefter starta en egen gård där alla förutsättningar ska finnas för olika typer av hästträning, säger Erika målmedvetet.
– Tänk om man hade samma förutsättningar som de har i USA. Där är miljön som gjord för detta, med backar, grindar, stora vidder och stora hagar. Där finns allt för att träna unghästar och inridning av problemhästar.
– Men, det går nog att fixa så att det fungerar bra här också, säger Erika med ett leende och blickar ut över ängarna i det lilla samhället Bureå.

Mera information om Parelli Study Center finns på: www.parelli.com

[/private].

.

Om The editors

Se också

Lär dig rida western – Del 1 – Kommunikation och konsekvens med Göran Lindström

text och foto: åsa wikberg Under åren som jag arbetat med hästar och människor har …

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 + 19 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.