text: John Moore foto: Philip Zanon
De två senaste artiklarna som jag skrev i LuckyRider har handlat om att vända hästen genom att pivotera på antingen den inre eller den yttre bakfoten. Pivotfoten avser den fot som rör sig långsammast under vändningen. När jag till exempel svänger min bil åt höger är det högra bakhjulet det som vänder långsammast, så det skulle vi kalla pivothjulet. Jag kan vända min häst eller min bil så skarpt att pivotfoten eller hjulet faktiskt rör sig på samma plats och hästen eller bilen spinner, men vi rör oss fortfarande framåt i svängen. De andra tre hjulen eller fötterna fortsätter framåt och i svängen, men om jag låter den pivoterande foten vara den yttre bakfoten, kommer jag att backa i svängen.
Om detta låter komplicerat råder jag dig att läsa de två första artiklarna i den här serien för en mer fullständig förklaring. De här artiklarna lämpar sig faktiskt bäst att läsa som en serie för att fullt ut förstå förhållandet mellan fotförflyttningen och manövrarna.
I de här artiklarna har jag redan talat om hur du ska sitta under en vändning och placering av dina händer, fötter, höfter et cetera för att förflytta dig åt sidan. Jag har ännu inte tagit upp hur sätet verkar framåt och bakåt. Jag har ofta hävdat att du behöver rida antingen framåt eller bakåt under en vändning för att välja korrekt pivotfot, så innan jag fortsätter kommer jag att ta upp hur du ska sitta för att rida framåt och bakåt under de här olika vändningarna.
Hästens viktfördelning
Låt oss börja genom att titta på hur hästen bär sin vikt för att förstå hur vi ska sitta när vi rider framåt eller bakåt. Den individuella hästens exteriör har stor betydelse för hur den bär sig. En häst som har vad vi kallar ”god balans” bär ungefär sextio procent av sin vikt på frambenen och ungefär fyrtio procent på bakbenen när den skrittar eller står stilla. Gravitationscentrum blir någonstans i skänkelläget eller där sadelgjorden sitter. För att hålla det enkelt i det begränsade utrymmet i den här artikeln kommer jag att begränsa mig till den stående och skrittande hästen och spara diskussionen av vad som händer med vikten i de andra gångarterna till en senare artikel. Ju bättre balans, desto lättare är det för hästen att lätta i framdelen. Då är det också lättare att samla hästen och att lära den att vända korrekt.
Exteriör
När det gäller exteriör så syftar balans på avståndet mellan fyra punkter på hästens kropp. När vi utvärderar lutningen på hästens bogar, använder vi punkten framför bogen och punkten högst upp på manken. När vi utvärderar hästens bakbensvinklar använder vi en punkt bak på låret och en punkt på toppen av korset, ungefär där länden och korset möts. Om du drar en horisontell linje från punkten vid bogen till punkten på bakdelen, och sedan en linje rakt ner från punkten på manken och ytterligare en linje rakt ner från punkten på korset till den horisontella linjen, så har du delat in hästens kropp i tre delar (se foto 1). På en häst med god balans kommer alla de sektionerna att vara lika långa. Hästar som är perfekta på det sättet är inte vanliga, men ju närmre de kommer det här idealet ju lättare är de att samla och att lära att vända korrekt.
En häst som har en mer vertikal bog (det vi kallar en rak bog) kommer att få en längre mittsektion och därför bli tyngre på framdelen. Beroende på hur framtung hästen är kan det göra hästen svårare att samla eller att få att vända korrekt eftersom den måste lätta framtill under vändningen. Det är faktiskt väldigt vanligt att se hästar utan perfekta bogvinklar som klarar sig utmärkt, så bli inte orolig om du ser det hos din häst. Men ju mer vertikal bogen är, desto svårare blir det för hästen att lätta på framdelen och det kan bli ett stort problem om bogen är alltför rak. För övrigt kommer hästen med en mer vertikal bog att ha ett kortare steg än en häst med mer lutande bog.
Tänk också på att nacken bör vara ungefär lika lång som de tre kroppssektionerna. Poängen med att ta upp allt detta är att du behöver förstå hur en häst balanserar sig själv så att du kan rida med din egen kropp i harmoni.
Människans viktfördelning
Nu, när hästarna är avhandlade, så ska vi titta på människan och var hennes gravitationscentrum finns. Eftersom människan går på två ben istället för fyra kan vi dela in människan i två sektioner genom att titta på dem från sidan och dra en vertikal linje rakt ner från toppen av huvudet till marken, och på så sätt dela in deras kropp i en främre och en bakre halva. När de står stilla har de lika mycket vikt i båda. För att gå förskjuter de vikten lite framåt och börjar falla framåt. Därför sätter de ner en fot framför sig för att förhindra det samtidigt som de skjuter sig själv framåt med den andra foten. Det är så tvåfotingar går, deras vikt är något förskjuten framåt jämfört med om de hade stått stilla. Tvåfotingar gör samma sak om de backar, men tippar då sin vikt bakåt istället för framåt.
Ryttarens påverkan
Hästar är fyrfotingar (de har fyra ben) och de gör samma sak när de går från stillastående till att gå framåt. De förskjuter vikten framåt och flyttar sedan fram en fot för att inte falla medan de skjuter på med bakfötterna. Så vad händer när en ryttare sitter på ett sätt som bryter rörelsecykeln och kommer i vägen för hästens förmåga att balansera sig självt medan den går? Om du frågade hästen hur det känns när du rider, vad skulle den säga? Känns det som om den måste dra dig med sig framåt, som att dra ett släp? Måste den skjuta på? Eller känns det som om du är i harmoni med hästens vikt och rörelser? En del människor kanske skulle bli förvånade av hästens svar.
I harmoni med hästen
Poängen med allt detta är att om du ber hästen att gå framåt och han påbörjar processen med att förflytta sin vikt framåt och fånga upp den genom att flytta fram foten och skjuta på med bakfötterna, så kommer du att vara i vägen för hästen om du gör det motsatta. Om du sitter bak på din rumpa när du rider med vikten bakåt som om du gick bakåt när du ber hästen att gå framåt, då kommer du i vägen för hästen och tar faktiskt bort hans energi att röra sig framåt (se foto 2). Hästen släpar nu dig framåt. Många hästar lär sig att gå framåt med energi i alla fall, särskilt om de blir sporrade eller får ett spörapp på baken för att de är långsamma, men det påverkar inte det faktum att det är dålig ridning och att det kommer i vägen för hästen. En viktig poäng att lägga till är att när hästen samlar sig höjer den ryggen och för in bakfötterna under sig, närmre sitt gravitationscentrum. Viktförskjutningen när den flyttar sig framåt sker fortfarande, men förskjutningen är liten och mer precis i en korrekt samlad häst. Det viktiga är att finna din balanspunkt i sadeln innan du ger signalen till hästen att börja gå, då kommer både du och din häst att vara i balans och harmoni innan ni börjar.
Finn din balanspunkt
Ett bra sätt att finna din balanspunkt på en häst är att försöka stå rakt upp i stigbyglarna medan hästen står still (se foto på höger sida). Du märker att det är svårt om dina fötter är framför dig, framför dina höfter och axlar. Om dina fötter är direkt under din kropp och i linje med dina höfter och axlar och ditt huvud, så lyckas du förmodligen bättre med att stå upp utan att behöva dra dig upp med hjälp av sadelhornet. Men om du måste dra dig själv upp eller luta dig framåt för att komma upp, då sitter du förmodligen med fötterna framför dig och med vikten på rumpan. Den positionen motarbetar dig när du ber en häst att vända och pivotera på den inre bakfoten eftersom du inte rider framåt naturligt, du rider i själva verket bakåt. Så när en häst manas framåt med spö eller sporre när ryttaren rider bakåt på det här sättet, blir resultatet ofta en vändning på mitten av hästens kropp snarare än på den inre bakfoten. Hästar med god balans kan få det rätt i alla fall, men ju mer obalanserad hästen är desto troligare är det att hästen vänder inkorrekt på mitten, eller att den flyttar ut sin bakdel och vänder som en båt. Det blir ett ännu större problem om ryttaren också lutar sig inåt i vändningen medan han eller hon rider bakåt, men ber hästen att gå framåt.
Rider du framåt eller bakåt?
Så när du ber om en vändning är det viktigt att tänka på om du rider framåt eller bakåt, beroende på vilken pivotfot du vill att hästen ska använda. I verkligheten är det ingen som rider medan de jobbar kor eller gör något annat jobb som säger ”Jag tror jag ska vända till höger genom att pivotera på den högra bakfoten”. Det som i själva verket sker är att om du rider framåt och behöver vända åt höger så ska hästen pivotera på den inre bakfoten. Om det inte sker på det sättet och hästen vänder på mitten eller på den yttre bakfoten, bör du först rannsaka dig själv och din ridning innan du skyller på hästen och börjar korrigera den. Om det visar sig att du bidrar till problemet, ändra då din ridning eller ditt säte innan du korrigerar hästen. Om det visar sig att du gör din del rätt, så kan du korrigera hästen och lära honom att hitta rätt med hjälp av din känsla.
Sadlar
Ytterligare en sak att ta upp medan vi avhandlar sätets påverkan framåt och bakåt är att en del sadlar gör det mycket svårt att rida naturligt framåt eller bakåt. En del sadlar är till exempel gjorda för att det ska vara lätt att sitta rätt i en sliding stop. De här sadlarna flyttar generellt dina fötter framåt när du glider in i stoppet, men det kan hända att de gör det svårare för dig att få tillbaka dina fötter under dig efter stoppet, och kan orsaka att du sitter på rumpan när du rider.
Ett annat exempel är sadlar som är byggda för att ge dig rätt position när du hoppar över höga hinder, men som inte ger dig rätt position när du stannar eller rider framåt eller bakåt. Många dressyrsadlar tillåter dig inte att flytta dina fötter framåt längre än vad tillverkaren har bestämt att du bör ha dem. Den här typen av sadlar är ofta byggda för en speciell tävlingsgren och är kanske inte de bästa för allroundridning eller för arbete utanför tävlingsbanan.
Ingenting kan kompensera för bra ridning och en förståelse för hur hästar rör sig och bär upp sin vikt. Personligen undviker jag sadlar som försöker försätta mig i en position som tillverkaren anser att jag bör vara i för en specifik gren. I mitt arbete hamnar jag i situationer som aldrig händer på tävlingsbanan och som många sadeltillverkare aldrig varit i!